Svek

Eva och Henrik har levt tillsammans i femton år och har sonen Axel ihop. Deras äktenskap har sedan länge gått i stå och plötsligt inser Eva att Henrik har en annan kvinna. När han förnekar sin otrohet upplever Eva hans lögner som ett oförlåtligt svek och i vrede och desperation bestämmer hon sig för att hämnas. Samtidigt vakar en ung man vid en sjukhusbädd. I över två år har hans flickvän legat i koma efter en olycka. Alla dessa dagar har Jonas skött och älskat henne som om ingenting har hänt, men nu börjar hans tärande längtan efter närhet bli alltmer plågsam. Och han börjar bli besviken på Anna som vägrar vakna. Som inte rör vid honom. Som sviker honom ännu en gång.

Nominerad till Glasnyckeln 2004 - Skandinaviens bästa kriminalroman

Nominerad till Bästa Svenska Kriminalroman 2003

Guldpocket 2004


Svek handlar om hur förödande det kan vara att bli sviken. Om hur våra destruktiva handlingar skapar konsekvenser långt utanför vår kontroll. Men vem skapar första länken i kedjan och hur blir ett offer själv en gärningsman. Och när slutar en gärningsman att själv vara offer. Jonas och Anna är båda konsekvenser för andras handlingar och av en slump korsas deras vägar…

Varför har människor i min generation så svårt att få sina relationer att fungera och i förlängningen att hålla ihop sina äktenskap? Kanske var det funderingar omkring det som utlöste inspirationen till att börja skriva Svek. Det var också tankar om varför så många skilsmässor blir så destruktiva. Människor som levt tillsammans i många år, förhoppningsvis älskat varandra, kanske har gemensamma barn tillsammans, börjar plötsligt bete sig som om de vore de värsta fiender. De gånger jag har haft förmånen att höra bägges versioner om ett avslutat förhållande och turerna runt skilsmässan, har det förundrat mig hur fundamentalt olika versionerna är. Och båda är lika säkra på att det är just deras version som är den rätta. Då slog det mig att det kan finnas fler än en sanning för en och samma konsekvens.

Jag har pratat med många människor om relationer under mitt arbete med boken och en sak har slagit mig med extra tydlighet. Så länge en relation pågår är det inte någon som sagt: "Jag har inget som helst inflytande över vårt förhållande. Det är helt och hållet upp till min partner hur vårt liv ser ut." Efter en skilsmässa eller separation verkar däremot viljan till självrannsakan ofta vara liten och benägenheten att göra sig själv till offer stor. Allt går att skylla på den andra parten. Jag tror att det bara finns ett offer i en skilsmässa, och det är barnet. Barnen är de enda som inte själva varit med och påverkat förhållandet så att det i slutänden ledde till skilsmässa. Vi vuxna har ett enormt ansvar för vårt beteende under och efter en skilsmässa. Men en skilsmässa är en kris, och vem är människa att uppföra sig logiskt under kaos? Att radera hela sin invanda tillvaro är oerhört skrämmande, och jag tror att rädda människor är de som är farligast.

Jag skrev nog Svek i en förhoppning att vi ska tänka oss för lite bättre. Inse att våra destruktiva handlingar lätt hamnar utanför vår kontroll och till sist kan drabba den vi minst vill ska bli drabbad. För det finns inga straff eller belöningar. Allt som finns är konsekvenser…

Recensioner

"Svek berättas med en röst som har korta avstånd till starka känslor, den ligger och rycker kring ursinne, desperation och förtvivlan. Slår en sådan röst över blir det gällt, men den här stämman innehåller mörker och har ett kollosalt tryck. Melodram ligger nära till hands som jämförelse, men jag vill nog stryka Melo-. Dramatisk är hon, till synes utan ansträngning håller hon ett tonläge de flesta författare siktar på vid tillfälliga höjdpunkter. Det var länge sedan jag läste något så insisterande.
"Svek", som får klassas som psykologisk thriller, är det bästa man kan läsa den här säsongen inom svensk kriminallitteratur."

Marie Peterson, Dagens Nyheter

"Högsta betyg till Alvtegen"
Elisabet Norin Kristianstadsbladet

"Än en gång har Karin Alvtegen lyckats skapa en otäckt spännande roman som lockar till sträckläsning."
"En stark läsupplevelse som rimligen borde rendera författaren ännu en utmärkelse."

Roland Turesson Hallandsposten

"Jag kommer osökt att tänka på Kerstin Ekmans "Händelser vid vatten". Utan att dra några andra paralleller är både "Svek" och "Händelser vid vatten" böcker som man kan läsa som man vill - antingen på det eftertänksamma, djupa sättet där litterära anspelningar och moraliska problem stämmer till eftertanke, eller som rasande bra, välskriven thriller som håller läsaren i spänning till sista bokstaven."
Catarina Forsberg, Länstidningen Södertälje

"… en roman för sträckläsning. Inte bara för spänningen, utan minst lika mycket för Karin Alvtegens underbara språk. Lägg därtill en intrig som är som klippt och skuren för en riktigt spännande filmatisering så har ni en av årets absolut bästa böcker i genren. Ja, det vete sjutton om det inte är den allra bästa."
Anders Wennberg, Gefle Dagblad

"En bok där bladen vänder sig själva."
Anita Sjöberg Tidningen Vi

"Nej, Alvtegen sviker inte. Hennes språk är en njutning, ändå är romanen mycket lättläst. Skickligt bygger hon upp en tät historia kring huvudpersonernas liv. Man har svårt att lägga ifrån sig boken, och när man nått slutet börjar man redan längta efter författarens nästa opus."
Barbara Kapek, Jury

"Infernaliskt spännande och enormt bra"
Gefle Dagblad

"Våldet är sparsamt, men effektivt: den som skriver med Alvtegens stilkänsla och psykologiska känslighet behöver inga cliffhanger-slut på kapitlen, inga biljakter och smockor."
Bo Lundin, Sydsvenska Dagbladet

"Upplösningen är oerhört skicklig, med oväntade vändningar och gastkramande spänning till sista sidan. Skickligt och så långt ifrån det förutsägbara som det bara kan bli."
Ingemar Nilsson, Piteå-Tidningen

Utgivningsår: 2003
Format: Pocket, E-bok, Ljudbok

FJÄRILSEFFEKTEN

"En marginell påverkan i systemet kan på sikt få stora och oförutsägbara effekter någon annanstans."